Halte Olland - Duits Lijntje

In lang vervlogen tijden stopte de stoomtrein ook bij Olland. Waarschijnlijk was op deze plek halte Olland gelegen, bij Wachtpost 6 aan deze overweg. Acht treinen per dag stopten hier, zo laat de dienstregeling uit 1887 zien. Passagiers moesten wel tijdig aan de bel trekken. De stops waren optioneel. Halte Olland was maar enkele jaren in gebruik. De halte werd in 1893 gesloten. Toch kwam hier jaren later alsnog een trein tot stilstand. Een noodstop deze keer.

Belgische vluchtelingen
Ze zijn op de vlucht voor het oorlogsgeweld in België: de 54-jari…

In lang vervlogen tijden stopte de stoomtrein ook bij Olland. Waarschijnlijk was op deze plek halte Olland gelegen, bij Wachtpost 6 aan deze overweg. Acht treinen per dag stopten hier, zo laat de dienstregeling uit 1887 zien. Passagiers moesten wel tijdig aan de bel trekken. De stops waren optioneel. Halte Olland was maar enkele jaren in gebruik. De halte werd in 1893 gesloten. Toch kwam hier jaren later alsnog een trein tot stilstand. Een noodstop deze keer.

Belgische vluchtelingen
Ze zijn op de vlucht voor het oorlogsgeweld in België: de 54-jarige Tobias van Vornevaaik en zijn gezin. Zo’n één miljoen Belgische vluchtelingen zoeken tijdens de Eerste Wereldoorlog een veilig heenkomen in neutraal Nederland. De uit Antwerpen afkomstige Tobias is een van hen. Zijn stad ligt na de verwoestende Duitse bombardementen in puin en is bijna volledig verlaten. Samen met zijn vrouw en dochters is Tobias in Boxtel beland. Daar stappen ze op zondag 11 oktober 1914 in een trein van de Noord-Brabantsch Duitsche Spoorwegmaatschappij (NBDS). Ze snakken naar een veilige haven.

Door angst bevangen
De trein is nog maar net vertrokken uit Boxtel als de naam van de spoorwegmaatschappij Tobias op het verkeerde been zet. Ze zouden toch niet naar Duitsland worden vervoerd? Ze waren juist voor de Duitse opmars gevlucht! De man wordt door angst bevangen. Hier in de buurt, ergens tussen Liempde en Schijndel, opent Tobias het portier en springt uit de rijdende trein. Snel trekken zijn medereizigers aan de noodrem. Stop, stop!! Het Rotterdams Nieuwsblad schrijft enkele dagen later: “Men vond den stumperd met een wonde aan het achterhoofd in de sloot, die langs de spoorlijn loopt. Hij werd naar het station Schijndel vervoerd en daar verbonden door dr. Koolen. De wonde bleek niet ernstig, doch de man verkeerde in een aan krankzinnigheid grenzenden staat van zenuwachtigheid uit vrees voor de Duitschers.” 

Tobias en zijn gezin worden in Schijndel opgevangen. Veel Belgische vluchtelingen vinden na een reis over het Duits Lijntje onderdak in het grote Udense vluchtelingenkamp dat in 1915 wordt geopend. Op de foto staat een groep klaar voor registratie in Vluchtoord Uden.

---

Duits Lijntje

Het Duits Lijntje is een unieke verbinding tussen oost en west. In 1873 werd de spoorweg tussen Boxtel en Wesel geopend door de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS). De spoorlijn vormde een belangrijke schakel voor het treinverkeer tussen Londen en Sint-Petersburg. Stoomtreinen vol reizigers, goederen en poststukken denderden hier over de rails.

De laatste passagiers reisden in 1950 via deze spoorweg. En de laatste graantrein reed hier in 2001. Maar sporen van het Duits Lijntje zijn tot op de dag van vandaag te vinden in Meierijstad. Van station tot wagon en van wachtpost tot spoorbrug. 

Het spoorwegtracé is tegenwoordig een ecologische verbindingszone. Het spoor maakt ruim baan voor de natuur. Dwars door Meierijstad verbindt het nationaal landschap Het Groene Woud/Van Gogh Nationaal Park en natuurgebied De Maashorst.

Trek je wandelschoenen aan en maak een reis door de tijd langs het Duits Lijntje. Volg het spoor van keizers en pelgrims, spoorwachters en smokkelaars, bezetters en bevrijders.

Contact

Boxtelseweg
Sint-Oedenrode
Plan je route

vanaf jouw locatie

Bekijk wandelroute Duits Lijntje

Locatie