Duits Lijntje

Het Duits Lijntje is van oorsprong een unieke verbinding tussen Oost en West (Boxtel - Wesel). De spoorlijn is in 1873 geopend door de Noord-Brabantsch-Duitse Spoorwegmaatschappij (NBDS). Het doel van deze lijn was het tot stand brengen van een rechtstreekse korte verbinding tussen de zeehavens Vlissingen, Antwerpen en Rotterdam en het Duitse achterland. Het goederen- en personenvervoer zijn tot omstreeks 1910 van betekenis geweest als onderdeel van de internationale verbinding tussen Londen en Berlijn en verder oostwaarts richting Vladivostok. Na faillissement van de NBDS werd de lijn door de NS uitgebaat. In 1950 werd de lijn voor personenvervoer gesloten. En in 2004 beëindigde de NS het goederenvervoer op het laatst overgebleven stuk van Boxtel tot Veghel.

Duits Lijntje ten tijde van oorlog
In de Eerste Wereldoorlog diende het Duits L…

Het Duits Lijntje is van oorsprong een unieke verbinding tussen Oost en West (Boxtel - Wesel). De spoorlijn is in 1873 geopend door de Noord-Brabantsch-Duitse Spoorwegmaatschappij (NBDS). Het doel van deze lijn was het tot stand brengen van een rechtstreekse korte verbinding tussen de zeehavens Vlissingen, Antwerpen en Rotterdam en het Duitse achterland. Het goederen- en personenvervoer zijn tot omstreeks 1910 van betekenis geweest als onderdeel van de internationale verbinding tussen Londen en Berlijn en verder oostwaarts richting Vladivostok. Na faillissement van de NBDS werd de lijn door de NS uitgebaat. In 1950 werd de lijn voor personenvervoer gesloten. En in 2004 beëindigde de NS het goederenvervoer op het laatst overgebleven stuk van Boxtel tot Veghel.

Duits Lijntje ten tijde van oorlog
In de Eerste Wereldoorlog diende het Duits Lijntje als verbinding voor werknemers binnen Nederland. Nederland was neutraal en kon geen internationale handel meer drijven. Ook zijn veel vluchtelingen via het Duits Lijntje Nederland binnengekomen.

In de Tweede Wereldoorlog is het Duits Lijntje voor de Duitsers van dienst geweest. Eerst is met een list de Maasbrug bij Gennep ingenomen. Vervolgens is een pantsertrein en een trein vol met infanteristen doorgestormd naar Uden. Op de terugweg hebben de totaal verraste Nederlandse soldaten de pantsertrein ter hoogte van Mill doen ontsporen. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog is het Duits Lijntje door de geallieerden gebruikt om de aanvoer naar en het binnenvallen van Duitsland vorm te geven. (Bron: Duitslijntje.eu)

Contact

Adres:
Voormalig Station Schijndel
Parallelweg
Schijndel
Plan je route
Afstand:

Locatie